Praca w życiu każdego człowieka jest elementem niezbędnym. Musimy się realizować i wykonywać role, do których zostaliśmy powołani. Jednakże nie każdy może cieszyć się komfortem i spokojem w miejscu pełnienia obowiązków służbowych. Bardzo często pojawia się tam wiele czynników stresujących, które sprawiają, że człowiek nie potrafi sobie z nimi poradzić w normalny sposób. Zdarza się, że ludzie nie widzą wyjścia, gdy wszystko wymyka im się spod kontroli. Wówczas dla ukojenia nerwów często sięgają po alkohol i inne substancje mające działanie odurzające. Jak przepisy odnoszą się do osób, które przychodzą pełnić obowiązki służbowe w stanie po spożyciu alkoholu? Jakie są prawa i obowiązki pracodawcy w tej kwestii? Co może zrobić pracownik? Alkohol w miejscu pracy.
Przepisy związane z alkoholem w pracy
Gdzie szukać norm dotyczących spożycia alkoholu w miejscu pracy? Ogólne wytyczne zawiera Ustawa z dnia 26 października 1982 roku „O wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi”. Na szczególną uwagę zasługuje artykuł 17 opracowania. Zgodnie z jego zapisami osoba pełniąca funkcje kierownika zakładu pracy bądź inna przez niego upoważniona ma obowiązek, aby nie dopuścić do wykonywania czynności służbowych pracownika, u którego podejrzewa się jakikolwiek związek z alkoholem. Może to być stawienie się do pracy w stanie po spożyciu alkoholu bądź też wypicie trunku w miejscu pracy. Podkreślić należy fakt, że okoliczności decyzji, należy podać do wiadomości pracownikowi. Musi on zdawać sobie sprawę z tego, jakie podejrzenia kierowane są przeciwko niemu. Każdy człowiek ma prawo do obrony, gdyż nie każde domniemanie jest zgodne z rzeczywistością.