
Niezwykle popularny Jaś Wędrowniczek – Johnnie Walker jest znany wszystkim koneserom whiskey wysokogatunkowej na całym świecie. Marka ta od lat gości w świadomości, a także na stołach smakoszy tego trunku. Oprócz niezaprzeczalnych walorów smakowych, na uwagę zasługuje również historia twórcy Johnniego Walkera. Opowieść ta zaczyna się bowiem w 1820 roku, kiedy to młody John Walker rozpoczął swoją przygodę tworzenia whiskey. Nie wiedział jeszcze wówczas, że jego produkty staną się jednymi z najlepiej rozpoznawalnych i najchętniej wybieranych na całym globie.
Johnnie Walker — z nizin na sam szczyt!
Historia marki zaczyna się w Kilmarnock, w hrabstwie Ayrshire. Tam właśnie piętnastoletni John zaczyna tworzyć swoje pierwsze mieszanki. Wykorzystał on pieniądze ze sprzedaży rodzinnego gospodarstwa do otwarcia swojego sklepu spożywczego. Od samego początku interesowało go selekcjonowanie wyjątkowych smaków i aromatów. Cechowała go niezwykła wrażliwość oraz zmysł do wybierania, oraz mieszania ze sobą jedynych w swoim rodzaju składników. Zanim zaczął tworzyć whiskey, eksperymentował z herbatą. Dzięki temu powstawały unikalne połączenia, a on sam poszerzał swoje umiejętności oraz wrażliwość na różne smaki. Jego znakiem rozpoznawczym w krótkim czasie stała się zdolność wyszukiwania mało znanych odmian tego trunku, pochodzących z różnych części Szkocji. W ten sposób stworzył tradycję, którą kultywują także współcześni selekcjonerzy.
Warto przy tym wiedzieć, że John Walker był abstynentem, co tylko potwierdza fakt, że był on właściwym człowiekiem na właściwym miejscu. Jego zapał i pasja były tak silne, że nie załamywały go żadne przeciwności losu. Jedną z nich była powódź, która pewnego roku niemal doszczętnie zniszczyła jego sklep kolonialny, w którym sprzedawał swoje produkty. Przeciwnie, konsekwentnie rozwijał swoje umiejętności, wznosząc sztukę mieszania na najwyższy poziom. Być może właśnie dlatego marka Johnnie Walker w szybkim czasie stała się rozpoznawalna niemal na całym świecie, a smak tej whiskey zyskał uznanie wielu odbiorców.
Johnnie Walker – innowacja i oryginalność przede wszystkim!
Chwilowe niepowodzenia absolutnie nie zraziły Johna do dalszych starań dotyczących rozbudowy firmy. Kiedy stanął na nogi, stopniowo zaczął przekazywać swoją wiedzę i umiejętności swoim dwóm synom, którzy również odkryli w sobie pasję do tworzenia whiskey. Co więcej, swoimi działaniami przyczynili się oni do rozwoju marki oraz do poszerzenia rynków zbytu. Na uwagę zasługuje fakt, że postawili oni na innowacje, które stosuje się do dziś. Jednym z takich oryginalnych pomysłów było zastąpienie okrągłych butelek kwadratowymi. Znacząco ułatwiało to transport, a także pozwalało zaoszczędzić miejsce w czasie przewozu towarów. Co więcej, na butelkach umieszczono skośne etykiety, które umożliwiały dodanie na nich większej ilości tekstu. Warto zwrócić uwagę, że usprawnienia te stosowane są i dziś i stanowią integralny element identyfikacji wizualnej marki.
Kilka słów na temat logo whisky Johnnie Walker
Choć sama whiskey zyskała popularność już w pierwszej połowie XIX wieku, długo szukano satysfakcjonującego logo, którym można by uzupełnić etykiety na butelkach. Wielokrotnie rozpisywano konkursy na najlepszy rysunek, który pomógłby lepiej rozpoznawać ten produkt. Udało się to dopiero na początku XX wieku. Tom Brown wykreował postać mężczyzny — dżentelmena, który z determinacją kroczy w przyszłość. W krótkim czasie stał on się szeroko rozpoznawalną ikoną oraz symbolem stylu, oraz cenionych wówczas wartości. Na przestrzeni lat jego wizerunek ewoluował i zmieniał się w zależności od potrzeb i okoliczności. Johnnie Walker wcielał się więc w rolę podróżnika, sportowca, a nawet dobrego wujka, który obdarowuje bliskich prezentami na Boże Narodzenie.
Postać ta z czasem stała się swego rodzaju symbolem sukcesu i dobrobytu. Nadal, mimo upływu lat, kojarzy się ją z jakością oraz prestiżem. Co więcej, wykreowany na papierze dżentelmen nawiązuje do ważnych wartości, takich jak odwaga w dążeniu do postawionych przed sobą celów czy szukanie oryginalnych rozwiązań. Nie da się ukryć, że znacząco przyczynił się on do promocji oraz ugruntowania pozycji marki. Nadal znajduje się ona w czołówce wyborów konsumenckich.
Logo Johnnie Walker znają nawet te osoby, które nie są fanami tego rodzaju alkoholu. Jednak ze względu na swój rozpoznawalny smak oraz prestiżowy charakter tego produktu jest on często wybierany jako stylowy prezent na przykład dla partnerów biznesowych. Ta popularność bierze się również stąd, że marka stawia jednocześnie na oryginalną stylistykę swoich wyrobów. Regularnie pojawiają się w sprzedaży sezonowe smaki oraz krótkie, okazjonalne serie. W 2020 roku Jaś Wędrowniczek obchodził swoje dwusetne urodziny. Z tej okazji w sklepach pojawiły się limitowane etykiety oraz wyjątkowa jubileuszowa kolekcja.
Alkohol tylko dla odpowiedzialnych!
Warto pamiętać, że choć alkohol jest dobrym pomysłem na prezent i odpowiednim dodatkiem w czasie uroczystej kolacji, wymaga od nas jednocześnie odpowiedzialności. Spożywanie go wiąże się z pewnymi ograniczeniami, które musimy mieć na uwadze. Jeśli wybieramy się na imprezę zakrapianą alkoholem, powinniśmy zawczasu pomyśleć o tym, w jaki sposób wrócimy do domu. Prowadzenie pod wpływem jest bowiem surowo zakazane. Dobrze pod ręką jest mieć również sprawny, wysokiej jakości alkomat, który następnego dnia podpowie nam, czy możemy już bezpiecznie wsiąść za kółko. Co więcej, należy także pamiętać o systematycznym jego kalibrowaniu, co gwarantuje niezawodność pomiarów.