W firmie czy w biurze można niekiedy spotkać osoby, które smutki i stresy leczą wysokoprocentowymi trunkami. Alkohol w pracy wpływa jednak negatywnie na osiągane przez zatrudnionego wyniki. Nietrzeźwy pracownik może także stanowić zagrożenie dla życia i zdrowia swojego, ale również współpracowników. Kiedy należy podjąć odpowiednie działania i jak prawidłowo wykonać pomiar trzeźwości w pracy? Jak pijany pracownik może zostać ukarany?
Nietrzeźwy pracownik – kiedy należy zareagować?
Pierwszymi symptomami znajdowania się pod wpływem alkoholu mogą być trudności pracownika w wykonywaniu dotychczas prostych dla niego obowiązków. Osoba nietrzeźwa popełnia bowiem zwykle więcej błędów niż zazwyczaj, nie potrafiąc poprawnie skupić się na swoich zadaniach. Innymi sygnałami ostrzegawczymi są także niewyraźna, bełkotliwa mowa, zataczanie się, nieobyczajne zachowanie czy stwarzanie zagrożenia dla siebie i innych. Nietrzeźwy pracownik może także spożywać alkohol w pracy. Powyższe oznaki to sygnał do odsunięcia pracownika od obowiązków i wykonania pomiaru trzeźwości.
Pomiar trzeźwości w pracy – jakie badania można wykonać?
Istnieją trzy rodzaje badań, które można wykonać celem zmierzenia ilości trunku w organizmie pracownika. Pierwszym z nich jest pomiar alkoholu w wydychanym powietrzu, wykonywany za pomocą alkomatu. Badanie to przeprowadza się zwykle jako pierwsze i potwierdza się je zmierzeniem ilości alkoholu we krwi i w moczu. Warto wspomnieć, że próbkę krwi może pobrać jedynie doświadczony w swym zawodzie medyk, a pracownik może zażądać tego typu badania, jeśli jego sytuacja zdrowotna nie pozwala na pomiar przy użyciu alkomatu.
Nietrzeźwy pracownik – jak poprawnie przeprowadzić pomiar?
Badanie alkomatem można przeprowadzić na żądanie pracodawcy lub innej upoważnionej osoby. Należy jednak pamiętać o tym, że pijany pracownik ma prawo nie zgodzić się na pomiar. W takim przypadku nie wolno go do tego przymuszać. Zatrudniony ma także możliwość samodzielnego zażądania badania w obecności świadków, nie ponosząc przez to żadnych konsekwencji.
Pomiar trzeźwości w pracy, jak i odmowę poddania się badaniu dobrze jest dokładnie udokumentować. Sporządzony protokół powinien zawierać dokładny opis zaistniałej sytuacji oraz symptomów wskazujących na fakt, że pracownik znajduje się pod wpływem alkoholu. Taki dokument, podpisany zarówno przez obie strony, jak i świadków zdarzenia, może okazać się pomocny w przypadku przeniesienia sprawy na drogę sądową.
Jaki alkomat warto wybrać?
Gwarancją dokładności przeprowadzanych badań jest zaopatrzenie się w dobrze skalibrowany, elektrochemiczny alkomat. Rynek oferuje wiele akcesoriów pomiarowych, dopasowanych do potrzeb firm. Do najczęściej polecanych mierników alkoholu w wydychanym powietrzu należą alkomaty z kilkuletnią gwarancją, spakowane wraz z zapasowymi ustnikami w poręczną walizeczkę. Dostępne są także akcesoria, które można podłączyć do komputera za pomocą USB. Pracodawcom, którzy poszukują sprzętu zapamiętującego pomiary, poleca się zaś alkomaty z drukarką. Mierniki tego typu dają możliwość przesłania wyników badań do drukarki lub komputera za pomocą Bluetooth.
Nietrzeźwy pracownik – jakie mogą go czekać konsekwencje?
Alkohol w pracy to przewinienie mogące wiele kosztować osobę zatrudnioną. Podczas ustalania wymiaru kary warto jednak pamiętać o tym, że nie powinno się wyciągać konsekwencje wobec pracownika, który pojawia się pod wpływem alkoholu w miejscu pracy, by wziąć urlop. Do innych ważnych informacji należy fakt, że zatrudnionego uznaje się za nietrzeźwego, gdy zawartość alkoholu w jego krwi przekracza 0,2 promila. Niższe wyniki nie upoważniają pracodawcy do wyciągania konsekwencji. Wyjątek stanowią firmy, których wewnętrzne regulaminy dopuszczają ukaranie pracownika o mniejszej zawartości alkoholu w organizmie.
Według artykułu 108 kodeksu pracy pijany pracownik może zostać zwolniony dyscyplinarnie lub za wypowiedzeniem, bądź otrzymać karę porządkową. Pracodawca ma także prawo odsunąć zatrudnionego od jego zadań aż do momentu wytrzeźwienia. Wystosowane wobec pracownika konsekwencje należy podeprzeć badaniami na obecność alkoholu i przekazać do informacji, najlepiej w formie pisemnej. Pracodawca ma możliwość wezwania policji w przypadku zagrożenia zdrowia i życia zatrudnionego oraz osób trzecich, popełnienia przestępstwa czy niestosownego zachowania pod wpływem alkoholu. Pijany pracownik może także zostać odwieziony do domu lub izby wytrzeźwień.
Alkohol w pracy – o czym warto pamiętać?
W celu przeciwdziałania nietrzeźwości wśród pracowników warto zadbać o to, by w firmie zawsze znajdował się poprawnie skalibrowany alkomat. Należy również pamiętać o okresowych kontrolach zachowania zatrudnionych oraz osiąganych przez nich wyników. Dobrze jest także zawrzeć w regulaminie firmy stosowne informacje o dopuszczalnych ilościach alkoholu w organizmie oraz możliwych karach za ich przekroczenie. Zastosowanie się do powyższych wskazówek z pewnością pozwoli na szybką reakcję i rozwiązanie problemu nietrzeźwości.