W firmie czy w biurze można niekiedy spotkać osoby, które smutki i stresy leczą wysokoprocentowymi trunkami. Alkohol w pracy wpływa jednak negatywnie na osiągane przez zatrudnionego wyniki. Nietrzeźwy pracownik może także stanowić zagrożenie dla życia i zdrowia swojego, ale również współpracowników. Kiedy należy podjąć odpowiednie działania i jak prawidłowo wykonać pomiar trzeźwości w pracy? Jak pijany pracownik może zostać ukarany?
Nietrzeźwy pracownik – kiedy należy zareagować?
Pierwszymi symptomami znajdowania się pod wpływem alkoholu mogą być trudności pracownika w wykonywaniu dotychczas prostych dla niego obowiązków. Osoba nietrzeźwa popełnia bowiem zwykle więcej błędów niż zazwyczaj, nie potrafiąc poprawnie skupić się na swoich zadaniach. Innymi sygnałami ostrzegawczymi są także niewyraźna, bełkotliwa mowa, zataczanie się, nieobyczajne zachowanie czy stwarzanie zagrożenia dla siebie i innych. Nietrzeźwy pracownik może także spożywać alkohol w pracy. Powyższe oznaki to sygnał do odsunięcia pracownika od obowiązków i wykonania pomiaru trzeźwości.
Pomiar trzeźwości w pracy – jakie badania można wykonać?
Istnieją trzy rodzaje badań, które można wykonać celem zmierzenia ilości trunku w organizmie pracownika. Pierwszym z nich jest pomiar alkoholu w wydychanym powietrzu, wykonywany za pomocą alkomatu. Badanie to przeprowadza się zwykle jako pierwsze i potwierdza się je zmierzeniem ilości alkoholu we krwi i w moczu. Warto wspomnieć, że próbkę krwi może pobrać jedynie doświadczony w swym zawodzie medyk, a pracownik może zażądać tego typu badania, jeśli jego sytuacja zdrowotna nie pozwala na pomiar przy użyciu alkomatu.